Zamknij

Kometa coraz bliżej Ziemi; jej obserwację ułatwi lornetka

08:17, 27.01.2023 PAP Aktualizacja: 08:19, 27.01.2023
Skomentuj PAP PAP

Obiekt nazwany C/2022 E3 (ZTF) to kometa długookresowa, która została odkryta dzięki przeglądowi nieba o nazwie Zwicky Transient Facility, który korzysta z 1,22-metrowego Teleskopu Samuela Oschina w Obserwatorium Palomarskim w USA. Odkrycia dokonali 2 marca 2022 roku astronomowie Bryce Bolin i Frank Masci. Miała wtedy jasność 17,3 magnitudo i znajdowała się 640 milionów kilometrów od Słońca. Początkowo przypuszczano, że to planetoida, ale potem odkryto jej kometarny charakter.

Do naszej planety zbliża się kometa C/2022 E3 (ZTF), która jest już na granicy widoczności gołym okiem. Aktualnie kometę można zobaczyć w gwiazdozbiorze Małej Niedźwiedzicy, zaś 1 lutego będzie widoczna w konstelacji Żyrafy. Aby ją oglądać, najlepiej użyć lornetki lub teleskopu.

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kometa przeszła przez punkt swojej orbity położony najbliżej Słońca (tzw. peryhelium) 12 stycznia b.r. w odległości 1,11 jednostki astronomicznej (1,11 AU), czyli 166 milionów kilometrów.

Obecnie obiekt znajduje się około 52 miliony kilometrów od Ziemi, ale najbliżej naszej planety będzie 1 lutego, gdy dystans wyniesie 42 miliony kilometrów (0,28 AU).

Aktualnie kometę można zobaczyć w gwiazdozbiorze Małej Niedźwiedzicy - jest widoczna wieczorem po północnej stronie nieba, a w dalszej części nocy wznosi się wyżej nad horyzont. W kolejnych dniach będzie się przemieszczać, co jeszcze poprawi jej warunki widoczności, i na przykład 1 lutego będzie widoczna w konstelacji Żyrafy.

Aktualna obserwowana jasność komety to nieco poniżej 6 magnitudo. To dużo lepszy wynik, niż ten, jaki wskazywały przewidywania teoretyczne. Kometa wchodzi więc już w zakres jasności pozwalających na jej dostrzeżenie gołym okiem w przypadku nocnego nieba, które nie jest rozświetlone sztucznymi światłami. Łatwiej będzie ją wypatrzeć przy pomocy lornetki.

[ZT]6206[/ZT]

5 i 6 lutego kometa będzie przemieszczać się w okolicach jasnej gwiazdy Kapella, z kolei 10 i 11 lutego będzie przechodzić na niebie w pobliżu Marsa (w odległości 1,5 stopnia), a od 13 do 15 lutego przejdzie na tle gromady otwartej Hiady, w pobliżu jasnej gwiazdy Aldebaran.

Bieżące informacje o położeniu i jasności komety można znaleźć np. na stronie https://theskylive.com/c2022e3-info albo uzyskać z programów komputerowych typu planetarium (np. darmowe Stellarium, powszechnie używane przez miłośników astronomii) lub stosownych aplikacji mobilnych. (PAP)

cza/ zan/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.