Jak wynika z raportu, 26,9 proc. respondentów stwierdziło, że wiele razy zauważyli podnoszenie cen przed Black Friday, 23 proc. wskazało, że spotyka się z tą praktyką często, natomiast 22 proc. podało, że zetknęło się z tym kilka razy. W sumie więc 71,9 proc. konsumentów zauważa w sklepach sytuacje, kiedy cena produktu lub usługi jest przed Black Friday podnoszona, aby po obniżce "promocja" wyglądała atrakcyjniej.
71,9 proc. respondentów oceniło, że w sklepach dochodzi do sytuacji, kiedy ceny produktów lub usług są podnoszone przed Black Friday, aby przeceny sprawiały wrażenie bardziej atrakcyjnych - wynika z raportu UCE Research i Shopfully Poland. 84 proc. wskazało, że zawsze sprawdza, czy promocja jest opłacalna.
W ocenie Roberta Biegaja z Shopfully Poland wyniki wyraźnie pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomymi klientami, których coraz trudniej oszukać manipulacjami cenowymi.
"Polscy klienci nie dają się nabrać na marketingowe sztuczki i pułapki promocyjne. Przy tym wyniki nie powinny zaskakiwać, bo już od kilku lat w mediach mówi się o tzw. fałszywych promocjach. Niepokojące jest natomiast to, że tak wielu spotyka się z takimi praktykami" - wskazał Biegaj.
Ekspert zauważył, że coraz częstsze doniesienia o takich marketingowych nadużyciach może doprowadzić do spadku zainteresowania Black Friday. "Część klientów może rezygnować z robienia tego dnia zakupów, inni korzystać będą tylko z promocji urządzanych przez sklepy prowadzące wiarygodną politykę cenową. To poważny sygnał ostrzegawczy dla branży handlowej" - stwierdził.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że tylko 4,6 proc. ankietowanych wskazało, że nie zauważyło zjawiska fałszywych promocji. W ocenie ekspertów, to grupa konsumentów, którzy nie obserwują na bieżąco rynku.
[ZT]17344[/ZT]
Z przedstawionych w raporcie danych wynika też, że 84 proc. kupujących każdorazowo sprawdza, czy dana promocja jest prawdziwa i opłacalna. W opinii ekspertów UCE Research to bardzo wysoki wskaźnik, który świadczy nie tylko o tym, że Polacy są oszczędni, ale również pokazuje, że mają ograniczone zaufanie do handlowców.
"Klienci coraz częściej korzystają z porównywarek cenowych, aplikacji mobilnych i zapoznają się z historią zmian cen. Dla handlu oznacza to konieczność rzetelnej komunikacji. Stosowanie fałszywych promocji to krótkowzroczna polityka, która prowadzi do poderwania zaufania do sklepu czy marki" - wskazano raporcie.
Odsetek respondentów, którzy wskazali, że nigdy nie weryfikowali zmian cen wyniósł 14 proc., z kolei 2 proc. badanych nie pamiętało, czy to robiło.
Raport "Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025" powstał na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego przez UCE Research i Shopfully Poland w dniach 06-08 listopada br. na próbie 1007 Polaków w wieku 18-80 lat. (PAP)
gkc/ drag/
[ZT]17342[/ZT]
Modernizacja parku za niemal 9,5 mln zakończona
Trza wincy betona. Betonem i ledami cywilizancja stoja. I parking na środku.
Adamus
14:20, 2025-11-01
Modernizacja parku za niemal 9,5 mln zakończona
wygląda spoko ... ale za taką kwotę to myślę że są inne bardziej potrzebne realizacje do spełnienia ... za czasów komuny takie rzeczy robiło się w czynie społecznym ... 🤣🤣🤣😐
ktoś
07:46, 2025-10-31
Modernizacja parku za niemal 9,5 mln zakończona
A fontanny działają? Gdyż podejrzewam że na okres letni będzie awaria
Klemens Moranka
20:33, 2025-10-30
Podczas wiecu PiS przeciw m.in. nielegalnej migracji ap
Filmy najlepsze i trafne ...👍👍👍
Maniek
20:03, 2025-10-12