"To jest samochód, który pokazuje pewną linię rozwojową, pewną koncepcję, jaką mieli Emil i Bernhard Stoewer junior na prowadzenie swojej fabryki. W 1930 r. zaczęli produkować pierwszy w Niemczech samochód, który miał przedni napęd" - przekazał dyr. Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie Stanisław Horoszko.
Do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie w poniedziałek trafił stoewer R-150. Samochód z 1935 r. dołączył do siedmiu innych, które można oglądać w muzeum. Model ten był produkowany w latach 1934-1935.
Chodzi o model Stoewer V-5, który był pierwszym niemieckim samochodem produkowanym seryjnie wyposażonym w przedni napęd i niezależne zawieszenie kół przedniej i tylnej osi. Jego następcą był stoewer R-140, a trzecim modelem stoewer R-150.
"Wtedy samochody z przednim napędem to była nowość, one się przebijały dopiero na rynku i nie wszyscy mieli do nich zaufanie. Teraz przecież ponad 90 proc. modeli produkowanych na świecie ma przedni napęd, a wtedy to była nowość. Trzeba było czasu, lat doświadczeń i również dobrych opinii kierowców, żeby wszyscy się do tego przekonali" - powiedział Horoszko.
"Jest pewien element rodzinny w tym samochodzie. On należał przez ponad 20 lat do wnuczki Bernharda Stoewera juniora i prawnuczki Bernharda Stoewera, czyli twórcy całego imperium fabrycznego" - dodał.
Nowy eksponat Muzeum Techniki i Komunikacji to dwudrzwiowy kabriolet z czterocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 1466 cm sześciennych. Rozpędzał się do 90 km/h. Wcześniejszy model R-140 był o pięć kilometrów wolniejszy.
Stoewery R-150 były produkowane w latach 1934-1935. Łącznie powstało 1150 tych aut. Władze Muzeum Techniki i Komunikacji chcą, by zabytkowe auto czasami wyjeżdżało na ulice Szczecina, np. prowadząc paradę zabytkowych samochodów podczas Nocy Muzeów.
Stoewer R-150, który wrócił do Szczecina, przeszedł w latach 2002-2004 gruntowną renowację. Objęła ona naprawy blacharskie, lakiernicze, tapicerskie i mechaniczne. Po remoncie poprzedni właściciel przejechał nim 5000 km, biorąc udział w rajdach i zlotach zabytkowych pojazdów.
[ZT]12276[/ZT]
Muzeum kupiło samochód za 44 tys. euro. Eksponat od wtorku będzie można oglądać w Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie.
Emil i Bernhard junior Stoewer stworzyli fabrykę samochodów przy dzisiejszej alei Wojska Polskiego w Szczecinie. Od 1898 r. do lat 40. XX w. fabryka Stoewerów produkowała ponad 60 modeli samochodów.
Największą na świecie kolekcję stoewerianów można oglądać w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. W jej skład wchodzi m.in. osiem samochodów będących na wystawie (najstarszy z 1913 r.), 50 maszyn do szycia (najstarsza z 1867 r.), 28 maszyn do pisania (najstarsza z 1903 r.) i siedem rowerów (najstarszy z 1900 r.). (PAP)
misz/ mark/ joz/ lm/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Modernizacja parku za niemal 9,5 mln zakończona
Trza wincy betona. Betonem i ledami cywilizancja stoja. I parking na środku.
Adamus
14:20, 2025-11-01
Modernizacja parku za niemal 9,5 mln zakończona
wygląda spoko ... ale za taką kwotę to myślę że są inne bardziej potrzebne realizacje do spełnienia ... za czasów komuny takie rzeczy robiło się w czynie społecznym ... 🤣🤣🤣😐
ktoś
07:46, 2025-10-31
Modernizacja parku za niemal 9,5 mln zakończona
A fontanny działają? Gdyż podejrzewam że na okres letni będzie awaria
Klemens Moranka
20:33, 2025-10-30
Podczas wiecu PiS przeciw m.in. nielegalnej migracji ap
Filmy najlepsze i trafne ...👍👍👍
Maniek
20:03, 2025-10-12